Kultur och nöje

Kontroverser och kallt krig i "Call of duty"

Som vanligt är det en hel del action i 'Call of duty: Black ops cold war'. Pressbild.
Foto: Activision/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Storsäljande förstapersonsskjutaren "Call of duty" riktar in sig på 1980-talet och kalla kriget.
– Vi hamnar alltid i mitten av någon kontrovers, säger regissören Dan Vondrak.
PREMIUM

"Call of duty: Black ops cold war" är namnet på höstens utgåva av den populära spelserien, som en gång i tiden utspelade sig under andra världskriget, men som sedan dess har besökt en mängd olika epoker och konfliktzoner.

Den här gången är det de amerikanska utvecklingskontoren Treyarch och Raven Software som har knåpat ihop titeln, och tidsperioden är tidigt 1980-tal.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

En röd tråd av jazzighet

Anders Bergcrantz.
Foto: Kenth Wangklev
Kultur och nöje
Musik Fyra Europaturnéer har blivit inställda för honom i år. Men kompositören och trumpetaren Anders Bergcrantz försöker vara hoppfull när han blickar framåt. Nu är han aktuell med Elevate, sitt tionde album i eget namn, och på fredag är det äntligen dags för en spelning på Palladium.

Den malmöitiske och världsberömde trumpetaren Anders Bergcrantz gillar att låta saker och ting få ta sin tid. Åtminstone när när det kommer till musik. Det måste kännas helt rätt och verkligen bidra med något, och därför är han inte en musiker som släpper flera plattor om året, som han själv säger med ett skratt, utan de kommer helt enkelt när de kommer. Som Elevate, som landade i början av oktober och är hans tionde album i eget namn.

– Jag kände att jag hade så pass mycket musik nu att det fick bli en dubbel-lp. Elevate har en väldigt stor variation i både känslolägen och stil och jag har jobbat med såväl en sextett och kvintett som kvartett och symfoniorkester på den. Jag har med mig musiker som jag verkligen litar på, diggar och som jag vet kommer att tillföra något, säger Anders Bergcrantz.

Han tycker att den nya skivan är en typisk Anders Bergcrantz-skiva, där spretighet är något bra.

– Ja, det är typiskt för min jazzmusik. Jag tycker om plattor som har en variation. Så den röda tråden för Elevate är att den är variationsrik i stället för att bara låta på ett sätt, från början till slut. Jag brukar vara extremt självkritisk av mig men jag är väldigt nöjd med den, fortsätter han.

På vilket sätt brukar du vara självkritisk?

– Egentligen att jag tänker för mycket på det jag gör. Jag kan ju säga att jag både älskar och hatar att vara på plats i studion. På något sätt så vilar det alltid en skugga över att man vet att detta kommer att bli en platta, och plattan kommer att överleva en själv. Så då vill man såklart att det ska bli bra. När man har kommit en bit på vägen, när man får en bra feeling och allt flyter på, ja då lossnar just den nervositeten. Till slut tänker man inte på att man spelar in utan befinner sig i en god musikalisk trans. Elevate spelades in på tre-fyra dagar. Hade jag gjort en platta en gång i halvåret hade det säkert varit lättare, men jag kommer aldrig att ge ut plattor för att det ska ges ut. Jag vill ha något att säga, annars får det vänta.

Jobbar med döttrarna

På skivan medverkar Anders Bergcrantz två döttrar Rebecca och Iris Bergcrantz som också är musiker. Rebecca gör bland annat musik under namnet Raindear och Iris ingår i gruppen Åkervinda och har även en egen kvartett. Dessutom har Anders hustru Anna-Lena Laurin, pianist och tonsättare, varit med och arrangerat sista spåret på Elevate, ”Fountain of youth”, där Norrlandsoperans symfoniorkester gästar och Iris Bergcrantz står för sången.

– Låten är en ballad som jag skrev för tio år sedan och är en av mina egna favoritkompositioner. Både Iris och Anna-Lena har alltid tyckt om den, och när Anna-Lena skulle arbeta med Norrlandsoperan i ett annat uppdrag, ville hon skriva ett arrangemang för en stor orkester och tänkte då på den här låten. Jag tyckte det lät superkul att få höra den i en helt annan konstellation så då skred hon till verket, berättar Anders Bergcrantz.

Det är ju inte första gången som du jobbar med familjemedlemmar, vad är fördelen med det?

– För det mesta är det superkul och känns tryggt. Sedan eftersom man är familj är det lättare att småtjafsa, men det är ändå rätt lite av den varan. För mig är det här sättet att arbeta på inte konstigt eftersom min pappa var jazzmusiker och mina bröder också. Vi spelade ofta ihop, men min farsa tvingade aldrig på mig något, utan det var helt frivilligt. Och det har jag varit väldigt noggrann med när det gäller mina döttrar också, det ska komma från dem.

– Men musiken har ju alltid funnits inom vår familj så jag tror att det blir ganska naturligt för alla. Och jag tycker att det är jättekul att följa mina döttrars olika projekt. Tyvärr kan inte Rebecca vara med på konserten på fredag, men kanske, kanske kan Iris det.

Vad kör du för repertoar på fredag?

– Det blir ett antal låtar från Elevate men också några utanför den. Någon äldre låt men också någon som jag har skrivit nu på sistone. Det ska bli väldigt kul att spela och träffa publiken. Jag har haft fyra Europaturnéer som har blivit inställda under året.

Ja, hur hanterar du pandemiläget?

– Det är bedrövligt att det är en massa inställda turnéer förstås. Samtidigt ser jag det som en tid för eftertanke och försök till att hitta sig själv och vem man är som både musiker och människa. Det gäller att försöka hitta något värde i det så att man inte bara glor och deppar ihop. Så jag har skrivit en hel del ny musik.

Skiljer den sig från det du brukar skriva?

– Nej, faktiskt inte. Visst inspireras jag av stunden, men det sitter djupare än så. Den musik som kommer ut från mig och trumpeten bottnar i erfarenheter som jag har samlat på mig genom hela livet.

Fotnot: Konserten på Palladium i Malmö börjar klockan 20.00 på fredag.

Anders Bergcrantz.
Anders Bergcrantz.
Foto: Nadja Hallström

Kultur och nöje

Monika Fagerholm får Nordiska rådets litteraturpris

Monika Fagerholm tilldelas Nordiska rådets litteraturpris för 'Vem dödade Bambi?'. Arkivbild.
Foto: Jessica Gow/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Den finlandssvenska författaren Monika Fagerholm får Nordiska rådets litteraturpris för sin roman "Vem dödade Bambi?". Ett verk som är skrivet med "rasande energi och "stiliserad moralitet", enligt juryn.

"Vem dödade Bambi?" handlar om efterspelet av en gruppvåldtäkt i en välbärgad villastad utanför Helsingfors – huvudpersonen är inte offret utan en av förövarna.

Monika Fagerholm är särskilt glad att hon får priset för just den här romanen. Dels för att hon skrev den under en dramatisk period i livet när hennes man var svårt sjuk, dels för att handlingen berör henne starkt.

– Det är vad den handlar om som för mig är så viktigt – egentligen inte om en våldtäkt utan om allt det stora efteråt. Den utspelar sig på en plats med mycket resurser, makt och pengar till att upprätthålla det som upprättats: en tystnadskultur.

Hon beskriver skrivprocessen som svår och gjorde tillsammans med redaktören stora ingrepp i slutet av processen.

Inga pekpinnar

Monika Fagerholm har varit nominerad fyra gånger tidigare och säger att bara det har varit en ära, att hon – helt ärligt – aldrig hade räknat med att faktiskt tilldelas Nordiska rådets litteraturpris.

– Det existerar egentligen inte något som heter "den bästa boken". Man ska ha lite tur.

Hon tycker att motiveringen är fin men vill förtydliga att det är litteratur och inte plakatkonst, att romanen är skriven med intensitet men att hon inte var rasande när hon skrev den. Och att den inte är moraliserande.

– Det finns inga pekpinnar. Alla människor framställs både i ett slags storhet och skröplighet. Ingen vinner.

Årets prisutdelning skulle egentligen ha skett på Island men på grund av den pågående coronapandemin blev evenemanget i stället digitalt.

Sverige hade två starka kandidater till musikpriset, Robyn och Andrea Tarrodi, men priset gick i år till den finländske kompositören Sampo Haapamäki för verket "Konsert för kvartstonspiano och kammarorkester".

Haapamäki passade på att tacka människorna som hjälpt honom att konstruera kvartstonspianot som verket komponerades på.

– Det här är resultatet av en över tio år lång process som inleddes år 2000. Det första pianot stod klart 2014, och utvecklingen fortsätter hela tiden, sade den finländske kompositören i sitt tacktal.

Filmpriset tilldelades den norska duon Dag Johan Haugerud och Yngve Sæther för den uppmärksammade filmen "Barn".

Barn- och ungdomslitteraturpriset gick precis som förra året till en bilderbok: det finska bidraget "Vi är lajon!" av den svenske författaren Jens Mattsson och den finländska illustratören Jenny Lucander.

Jens Mattsson har gedigen erfarenhet av barnlitteratur i egenskap av barnbibliotekarie och tidigare barnboksredaktör, men "Vi är lajon!" är hans författardebut, och när han fick veta att han vunnit kategorin blev han förstummad.

– Jag hade inte räknat med det. Det är en validering att vi har gjort något som också andra tycker är bra. Det behövs barnböcker om svåra ämnen också.

I "Vi är lajon!" möts leken och sorgen i gränslandet mellan fantasi och verklighet. Två bröder leker att de är "lajon på savannen". Men storebrodern är sjuk, orkar bara ryta svagt och har "tappat sin päls på huvudet".

"Ett verk som står omutligt på barnets sida, med ett barnperspektiv genomdrivet i både text och bild", lyder juryns motivering.

– Barnen i målgruppen älskar boken just för leken, medan föräldrarna ser det sorgliga, säger Jens Mattsson.

Sally Henriksson/TT

Ur bilderboken 'Vi är lajon' av Jens Mattsson och Jenny Lucander. Pressbild.
Jens Mattsson har tillsammans med Jenny Lucander tilldelats barn- och ungdomslitteraturpriset. Pressbild.
Jens Mattsson har tillsammans med Jenny Lucander tilldelats barn- och ungdomslitteraturpriset. Pressbild.
Foto: José Figueroa

FAKTA

Fakta: Pristagare Nordiska rådets priser 2020

Litteratur: "Vem dödade Bambi?", Monika Fagerholm (Finland).

Barn- och ungdomslitteratur: "Vi är lajon", författare Jens Mattsson och illustratör Jenny Lucander (Finland).

Film: "Barn", manusförfattare och regissör Dag Johan Haugerud (Norge) och producent Yngve Sæther (Norge).

Musik: "Konsert för kvartstonspiano och kammarorkester", Sampo Haapamäki (Finland).

Miljö: Jens-Kjeld Jensen (Färöarna) som medverkat till att kartlägga över 350 nya arter på Färöarna.

FAKTA

Fakta: Nordiska rådets priser

Nordiska rådets utdelar varje år fem priser: litteraturpriset, filmpriset, musikpriset, miljöpriset och barn- och ungdomslitteraturpriset.

Pristagaren mottar prisstatyetten ”Nordlys” och 350 000 danska kronor och delas ut i förbindelse med Nordiska rådets årliga session.

I år skulle prisutdelningen ha hållits på Island men med anledning av coronapandemin hölls ceremonin digitalt.

Litteraturpriset har delats ut sedan 1962 med syfte att öka intresset för den nordiska litteraturen och öka den nordiska kulturgemenskapen.

Källa: Nordiska rådet

Kultur och nöje

120 års fängelse för "sexsektens" ledare

Keith Raniere (mitten) i en rättegångsskiss från 2019. Arkivbild.
Foto: Elizabeth Williams/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Keith Raniere, ledaren av den kontroversiella "självhjälpsgruppen" Nxium som sedermera har kommit att liknas vid en sekt, har dömts för 120 års fängelse för bland annat människohandel och utpressning.

Rörelsens verksamhet har nyligen skildrats i HBO-dokumentärserien "The vow", i vilken tittarna får följa skådespelaren Catherine Oxenbergs kamp för att förmå sin dotter India Oxenberg att lämna Nxivm. Dottern rekryterades till rörelsen av "Smallville"-skådespelaren Allison Mack, som i fjol erkände sig skyldig till utpressning i samband med sina rekryteringar av skådespelarkollegor.

Åklagarna beskriver Nxivm (som uttalas "Nexium") som ett pyramidspel där personer rekryteras till självhjälpskurser som blir gradvis dyrare.

Raniere ska ha skapat en inre krets inom rörelsen i vilken han utövat makt över kvinnliga deltagare som beskrivs som "slavar" som tvingats till sexuella akter med ledaren.

Domen kommer som en chock för Ranieres försvarsadvokater, som yrkat på ett maxstraff på 15 år i fängelse, skriver Deadline .

Kultur och nöje

Jon Stewart återvänder till tv-rutan

Jon Stewart. Arkivbild.
Foto: Phil McCarten/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Den forne "The daily show"-programledaren Jon Stewart tar klivet tillbaka till tv-världen och aktualitetsprogram med ett nytt program för Apples strömningstjänst Apple tv plus.

Enligt The Hollywood Reporter rör det sig om ett kontrakt för flera säsonger av det än så länge obetitlade programmet vars entimmeslånga avsnitt ska ta sig an både dagsaktuella ämnen och ämnen som överlappar med Stewarts egna politiska och samhälleliga engagemang.

Programledaren tackade för sig i "The daily show" 2015 och har sedan dess bland annat hyllats för sin kamp för att upprätta en stödfond åt räddningspersonal som deltog i arbetet efter terrorattentaten i New York den 11 september 2001.

Stewarts nya program väntas ha premiär under nästa år.

Kultur och nöje

Monika Fagerholm får Nordiska rådets litteraturpris

Monika Fagerholm tilldelas Nordiska rådets litteraturpris för 'Vem dödade Bambi?'. Arkivbild.
Foto: Jessica Gow/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Den finlandssvenska författaren Monika Fagerholm får Nordiska rådets litteraturpris för sin roman "Vem dödade Bambi?". Ett verk som är skrivet med "rasande energi och "stiliserad moralitet", enligt juryn.
PREMIUM

"Vem dödade Bambi?" handlar om efterspelet av en gruppvåldtäkt i en välbärgad villastad utanför Helsingfors – huvudpersonen är inte offret utan en av förövarna.

Monika Fagerholm är särskilt glad att hon får priset för just den här romanen. Dels för att hon skrev den under en dramatisk period i livet när hennes man var svårt sjuk, dels för att handlingen berör henne starkt.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Game Lounge

När öppnar Casino Cosmopol igen?

Game Lounge Den 28 mars kom det tunga men kanske inte alltför överraskande beskedet att Casino Cosmopol tvingas stänga ned sina lokaler i Stockholm, Göteborg, Malmö och Sundsvall på obestämd tid. Sedan dess har svenska spelentusiaster inte haft möjlighet att besöka någon av landets fyra landbaserade casinon. Frågan som många ställer sig nu är när dörrarna till “Sveriges enda riktiga casino” öppnar igen?

Därför stängdes Casino Cosmopol

Anledningen till varför Casino Cosmopol tillfälligt tvingades stänga sina verksamheter stavas såklart Covid-19. Casino Cosmopol höll fortsatt öppet under de första veckorna efter virusets intåg i Sverige, men i takt med att situationen förvärrades och antalet smittfall ökade för varje dag som gick fanns till slut inget annat val än att lägga in handbromsen.

Efter regeringens beslut om att införa ett förbud mot allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 50 personer meddelade Casino Cosmopol omedelbart att man valt att stänga ned sina lokaler tills vidare.

”På grund av myndigheternas beslut med anledning av Covid-19 är Casino Cosmopol tills vidare stängt från och med söndag. Vi hoppas på att kunna välkomna dig som gäst snart igen”, skrev bolaget på sin hemsida.

Faktum är att redan innan Casino Cosmopol beslutade att stänga sina lokaler hade antalet besökare hos det statligt ägda casinot märkt av en kraftig minskning av antalet besökare till följd av coronavirusets snabba och okontrollerade spridning i samhället. Exempelvis uppgav Casino Cosmopol informationschef Nina Ehnhage till Di i mitten på mars att antalet besökare i Stockholm minskat från 900 till 300 personer i snitt per dygn den senaste tiden.

Oviss framtid för Casino Cosmopol

Trots att det nu har gått flera månader sedan portarna stängdes finns i dagsläget ingen given prognos för när Casino Cosmopol kan komma att öppna igen. En absolut förutsättning för att casinot ska kunna öppna är i alla fall att myndigheterna upphäver sitt förbud mot allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 50 deltagare. Så länge detta förbud gäller kommer Casino Cosmopols lokaler garanterat fortsätta hållas nedstängda.

En annan aspekt som måste lösas är antagligen personalfrågan. Dagen efter att Casino Cosmopols casinon stängdes ned varslades nämligen drygt 800 av totalt 900 medarbetare. Exakt hur många av de varslade som sedan har möjlighet att återvända i full tjänst när coronakrisen dragit förbi är högst oklart. I början av juni cirkulerade dessutom en del medieuppgifter om att verksamheten i Sundsvall hotas av nedläggning, men än i dag är inga definitiva beslut fattade kring Sveriges första internationella casino. Fram till dess att viruset har utrotats får således svenska spelentusiaster sannolikt finna sig i att enbart njuta av underhållningen från slots och bordsspel online istället. På SveaCasino.se kan man smidigt jämföra casinon på nätet.

Kultur och nöje

"Cyberpunk 2077" försenat igen

Tv-spelet 'Cyberpunk 2077' är försenat ännu en gång. Pressbild.
Foto: Bandai Namco/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Lanseringen av det emotsedda tv-spelet "Cyberpunk 2077" har skjutits upp ännu en gång, meddelar utvecklaren CD Projekt Red på sitt officiella Twitterkonto.

"Med stor sannolikhet är era huvuden fyllda av känslor och frågor just nu. Först och främst vill vi därför ödmjukast be er om ursäkt", heter det i det i uttalandet.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Kinnaman spelar legendariskt NFL-proffs

Joel Kinnaman. Arkivbild
Foto: Joel Ryan/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Joel Kinnaman ska producera och spela huvudrollen i en film om den amerikanske fotbollsspelaren Jerry Smith och dennes nära vänskap med lagkamraten Brig Owens.

Jerry Smith gick bort i aids 1986. Filmen ska skildra en tidsperiod från mitten på 1960-talet till mitten på 1970-talet, då han rönte stora framgångar på fotbollsplanen samtidigt som han led av att behöva hålla sin sexuella läggning hemlig.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Arkitekten Sigurd Lewerentz hyllas på Arkdes

Meditationsplatsen Almhöjden på Skogskyrkogården i Stockholm, ritad av Sigurd Lewerentz. Pressbild.
Foto: Johan Dehlin/Arkdes
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Nästa år bereder Arkdes i Stockholm plats åt den modernistiske arkitekten Sigurd Lewerentz och dennes gärning i en stor utställning med titeln "Sigurd Lewerentz – Dödens och livets arkitekt".

Lewerentz ritade bland annat världsarvsklassade Skogskyrkogården i huvudstaden tillsammans med Gunnar Asplund, Markuskyrkan i Björkhagen i södra Stockholm och Sankt Petri kyrka i Klippan.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL