Kultur och nöje

Övertygande gestaltning i Norén-montage

Avgångsstudenter på Teaterhögskolan i Malmö sätter upp Terminal av Lars Norén.
Foto: Bodil Johansson
Kultur och nöje
Scen/recension Clemens Altgård recenserar föreställningen Terminal som är examensproduktion med avgångsstudenterna på Konstnärliga kandidatprogrammet i skådespelarkonst på Teaterhögskolan i Malmö.

Terminal är det första av skådespelarstudenternas examensarbeten. Syftet är, enligt Teaterhögskolan, att studenterna ska visa förmåga till självständigt gestaltningsarbete inom ramen för en föreställning.

Materialet består av ett textmontage av fyra kammarspel ur Lars Noréns svit av 23 kortpjäser med den övergripande titeln Terminal. Det är nu sju år sedan pjäserna gavs ut i en imponerande samlingsutgåva omfattande 40 av Noréns dramer. Den är uppdelad i två volymer Samhälle och Terminal. Terminalpjäserna hade enligt Norén själv skrivits som ett slags sammanhängande fresk av "liv och död, tid och minne". Därför är det inte långsökt att så som Teaterhögskolan nu gör kombinera fyra av dessa i en cirka två timmar lång föreställning.

Pandemirelaterad tablå

Som bekant avled Norén tidigare i år efter att han insjuknat i covid-19. I Teaterhögskolans uppsättning, i skicklig regi av Henry Stiglund, möts vi inledningsvis av en pandemirelaterad tablå. Samtliga skådespelare befinner sig på scenen och sitter i ett väntrum. Alla utom en bär munskydd. Efter ett tag hörs en högtalarröst som läser upp aktuella nyheter från Lunchekot. Därmed befinner vi oss i vår egen tid även på scenen. Men det ska också framhållas att Terminal utgör ett påfallande tidlöst textunderlag. Det vill säga att såväl dialogerna som tematiken har närmast tidlösa kvaliteter.

Eftersom Norén medvetet arbetade med att låta personer i de olika pjäserna återkomma i ett slags loop med variationer så uppstår intressanta kopplingar när Grått rum och Genom läggs samman i första akten och Allt-Innan och Här - Ja, i den andra akten.

Dynamik

Genom att växla mellan olika scener i pjäserna skapas en dynamik samtidigt som det ändå är lätt för betraktaren att följa de enskilda dramatiska förloppen. Det kan handla om rädslan för att förlora ett för tidigt fött barn (Grått rum), att tvingas sälja ett hus (Genom), välja mellan att få barn eller göra abort (Allt – Innan) och att låta livet börja om efter en sjukdomsperiod (Här – Ja).

Själva klipptekniken, att skifta från en storyline till en annan, lär väl de flesta i publiken vara förtrogna med. Den har sedan länge praktiserats i filmer och tv-serier. Att det rör sig om en teaterscen gör egentligen ingen större skillnad. Vi har helt enkelt vant oss vid stilgreppet.

Den som såg Malmö stadsteaters uppsättning av Noréns Episod för tre år sedan kommer att känna igen scenerna från "Allt - Innan" som är en mer avskalad version av texten. Här får vi också ett exempel på Noréns subtila förmåga att gestalta klassamhället av idag.

Psykologisk högspänning

Utöver den här grundläggande tematiken tillkommer andra motiv och konflikter uppstår, likaså finns det undertoner i dialogerna som skapar ett slags Norénsk psykologisk högspänning. Det är närmast fråga om en avskalad existentialistisk dramatik som tagit intryck av såväl Beckett som Pinter.

Genomgående tycker jag att skådespelarna gör utmärkta rolltolkningar, ingen nämnd och ingen glömd. Det är en provkarta på olika känslotillstånd som visas upp och framförandet är synnerligen övertygande. I den här streamade och filmade versionen används närbilder flitigt, vilket kompenserar för den uteblivna liveupplevelsen. Det blir lite mer som tv-teater, men det måste sägas att skådespelarnas insatser definitivt håller måttet i det digitala formatet.

Det här är en riktigt fin teaterupplevelse som dessutom är tillgänglig helt gratis. Missa den inte!

FAKTA

Teaterrecension

Scen

Terminal

Av Lars Norén

Text: Pjäser ur Terminal av Lars Norén; Grått rum, Genom, Allt - innan och Här - Ja.

Examensproduktion #1 med avgångsstudenterna på Konstnärliga kandidatprogrammet i skådespelarkonst på Teaterhögskolan i Malmö

Regi: Henry Stiglund.

Scenografi/kostym: Sandra Haraldsen

Ljusdesign & ljus: Thomas Dotzler

Ljud: Henrik Lagergren

Ateljé: Eva Hedblom, Ranin Souliman

Producent: Heléne Westberg.

På scen, akt 1: Rebecca Plymholt, Elle Kari Bergenrud, Joel Schmidt, Erica Karlefjärd Green, Lukas Olde Monnikhof, Marta Andersson-Larson.

Akt 2: Klara Enervik, Martin Höjeberg, Cajsa Svensson, Jakob Urman, Jesper Bark Brandin, Carita Ivanova.

Digital streaming-premiär 9 april. Tillgänglig för streaming fram till 23 april, 2021 via Teaterhögskolans hemsida: https://www.thm.lu.se/publika-arrangemang/skadespelarprogrammet.

Kultur och nöje

Svante Thuresson är död

Svante Thuresson har avlidit efter en längre tids sjukdom, 84 år gammal. Arkivbild.
Foto: Christine Olsson/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Artisten Svante Thuresson har avlidit efter en längre tids sjukdom. Han blev 84 år, rapporterar Sverige Radio.

Svante Thuresson hade en lång karriär bakom sig och medverkade bland annat i flera Melodifestivaler. Bland annat representerade han och Lill Lindfors Sverige i Eurovision Song Contest 1966 med låten ”Nygammal vals” och slutade på andra plats.

Han turnerande flitigt under sin karriär som sångare och musiker och sjöng bland annat med gruppen Gals and Pals och medverkade i revyer av Hasse och Tage och Povel Ramel.

Enligt uppgift till Ekot avled Svante Thuresson i början av veckan.

Kultur och nöje

Tavla av Monet såld för nästan 600 miljoner

Claude Monet's 'Le Bassin aux nymphéas'. Arkivbild.
Foto: Mary Altaffer/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

En tavla ur den världskända serien ”Näckrosor” av den franske impressionisten Claude Monet har sålts för närmare 600 miljoner kronor vid en auktion på Sotheby’s, skriver Dagens Nyheter.

Fem budgivare från olika delar i världen försökte köpa "Le Bassin aux Nymphéas". Till slut klubbades den för 70,4 miljoner dollar, alltså drygt 593 miljoner kronor. Förra gången tavlan auktionerades ut på Sotheby’s år 2004 blev slutpriset 16,8 miljoner dollar.

2019 såldes också en målning av Monet för en rekordsumma under en auktion i New York, motsvarande drygt en miljard kronor. Den ingick i serien "Meules" (höstackar) om 25 målningar som skapades 1890–1891 i konstnärens hem i Giverny i Normandie i Frankrike.

Sena verk av Monet är sällsynta på marknaden men efterfrågan bland samlare stor.

Kultur och nöje

Konstnären Riitta Vainionpää död i covid

Riitta Vainionpää framför sitt broderiverk 'Nu får det vara nog'. Arkivbild.
Foto: Claudio Bresciani / TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje

Den svensk-finska konstnären och författaren Riitta Vainionpää har avlidit, i sviterna av covid-19. Hon föddes 1952 i Finland och har studerat på bland annat Konstindustriella högskolan i Helsingfors och Ritskolan i Åbo. 2011 valdes hon till Årets Sverigefinska konstnär, av Sverigefinska bildkonstnärernas förening.

Främst är hon känd för sina storskaliga broderier, som tar ställning mot sociala orättvisor. Vid ett flertal tillfällen har hon medverkat på Liljevalchs Vårsalong, bland annat med det sex meter långa verket "Nu får det vara nog", som också har visats på Röhsska museet. I "Då och nu" gjorde hon uppror mot sjukförsäkringssystemet, och gav konstvärlden en känga, för att textilkonsten hamnar i skymundan.

Riitta Vainionpää gick bort efter en 42 dagar lång kamp på sjukhus, varav 38 dagar på IVA. Hon lämnar efter sig sitt enda barn Ida Vainionpää, som bekräftar dödsfallet. Riitta Vainionpää hade levt totalt isolerad i ett år, och träffade inte ens sin familj utomhus. Hon förstod själv inte hur hon hade kunnat bli smittad.

Kultur och nöje

Pervis Staples i Staple Singers död

The Staple Singers, från vänster: Pervis, Cleotha, Pops, Mavis, och Yvonne. Arkivbild.
Foto: Albert Ferreira
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Pervis Staples från den legendariska gospel- och soulgruppen Staple Singers har gått bort, vid 85 års ålder, skriver Billboard.

Han började sjunga med sin pappa Roebuck “Pops” Staples och syster Mavis, i kyrkor i Chicago. Gruppen vann berömmelse på 1960-talet och är kända för låtar som "So soon", "If I could hear my mother pray again", "Will the circle be unbroken" och "Uncloudy day".

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Balladen om Pascal fortsätter

Isak Sundström, Mimmi Skog och Manuela De Gouveia i Pascal. Pressbild.
Foto: Anna Sundström
Kultur och nöje
Kultur och nöje Efter fem år är Pascal tillbaka med en ny skiva. Lite äldre och ledsnare – men rejält övertaggade.
– Annars kunde vi lika gärna ses och bara äta tacos, säger Manuela De Gouveia.
PREMIUM

I dagarna ger Pascal ut sitt femte studioalbum "Fuck like a beast". Den handlar om relationer, destruktiv kärlek och om att livet inte alltid är så lätt, förklarar Mimmi Skog, som spelar trummor och Manuela De Gouveia, som sjunger och spelar bas.

Isak Sundström, som sjunger och spelar gitarr, lyser med sin frånvaro i videokonferensen, eftersom han "inte pallar" intervjuer.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
ANNONS

Detta är en sponsrad artikel och inte skriven av tidningens journalister.

Skånska Dagbladet

Vad är native advertising?

Skånska Dagbladet Native marknadsföring har varit i ropet i flera år. Nu har intresset ökat även lokalt. Annonsörerna vittnar om flera fördelar med native. Vi berättar vad som gör native så intressant och delar med oss av våra bästa tips.

Vad är native?

- True native eller native advertising som det också kallas, är en artikel skriven på uppdrag av en annonsör. Artikeln är integrerad i det redaktionella flödet med tydlig annonsmärkning. Det ska framgå vem annonsören är. I övrigt fungerar en native som en vanlig artikel - publiceras i samma verktyg, går förbi ad-blockers, innehåller relevanta länkar och tillför läsvärde.

Varför ska man använda native?

- I en native kan annonsören berätta sådant som inte ryms inom ramen för en vanlig banner. Lästiden är lång och faktiskt längre än för redaktionellt material. Detta ger ovanligt låg tid med läsaren, i alla fall jämfört med traditionell digital annonsering. Native passar därför utmärkt för att stärka varumärket, bygga relation med läsaren och öka lojaliteten. Faktum är att native fungerar väldigt bra för den som vill få in intresseanmälningar, bokningar eller driva till försäljning.

Ska man använda native istället för bannerannonsering?

- De här två typerna av digital annonsering kompletterar snarare än ersätter varandra. Bannerannonsering är överlägsen på att bygga räckvidd och utmärkt för enklare och kortare budskap. Allting fungerar helt enkelt inte i native-format.

Native fungerar både varumärkesbyggande och driver till försäljning.

Det är intressant att native har så pass lång lästid. Vad beror det på?

- Den långa lästiden är först och främst ett kvitto på bra och läsvärt innehåll. Vi ställer höga krav på kvalitet och försöker alltid hitta en vinkel som är relevant och intressant för just våra läsare. Sedan tror jag att den långa lästiden hänger ihop med att läsaren är kvar på vår sida, en miljö som känns bekant, trygg och brusfri.

Vad tycker de lokala annonsörerna som har testat native?

- Vi har kunder från flera olika branscher som har haft native på Skånskan.se under det senaste året. Artiklarna har handlat om allt från sängar, däckbyte och hustillverkning till gymnasieutbildning, försäkringar och energilösningar. Kunderna är generellt väldigt nöjda med utfallet. Man ser konkreta resultat i form av ökat intresse från målgruppen och faktisk försäljning. Vi som jobbar med native har lärt oss mycket om vad som fungerar och hur vi ska skruva till rubriken för att behålla intresset. Det är roligt att jobba med den här produkten!

Tre tips för lyckad native marknadsföring

1. Anpassa texten efter syftet. Vad är målet med texten? Är syftet är att bygga varumärke eller vill du få så många så möjligt att anmäla intresse? Utgå från målgruppen och hitta en intressant vinkel, gärna med lokal anknytning om det är möjligt. Vad hade fått dig att läsa hela texten?

2. Intressanta rubriker. En text kan vara hur relevant och välskriven som helst, men gör ingen nytta om rubriken inte lockar till klick och läsning. En bra rubrik är skyltfönstret till ditt innehåll. Rubriken "Fördel för Skåne" fungerar inte särskilt bra. Skriver vi däremot "Många skåningar får svårt att bo kvar" får vi ett helt annat genomslag. Därför är det viktigt att ha flera bra rubriker i beredskap. Optimering handlar mycket att testa och se vad som fungerar.

3. Rätt länkar på rätt ställe. Oavsett om syftet med din native är att stärka varumärket eller samla emailadresser, är länkar på rätt ställe och call-to-action viktiga. Bra länkning är dessutom en tjänst till läsaren. Handlar texten om vad man bör tänka på vid köp av vinterdäck, är det utmärkt med en länk till online-bokning. Många scrollar inte hela vägen ner och därför är det viktigt att få in länkningen tidigt i texten.

Är du intresserad av att testa native?

Kontakta oss eller hör av dig direkt till vår digitala produktspecialist Andrée Friemer. Ring 0704-14 26 82 eller maila till andree.friemer@skd.se.

Kultur och nöje

Rekordpriser för modern konst

Erik Olsons ”Carré Rouge (Röd kvadrat)”. Pressbild.
Foto: Bukowskis
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

Auktionshuset Bukowskis har under två av vårens tre så kallade Fine Art-auktioner sålt konst och design för totalt 143,5 miljoner kronor, med sammanlagt 17 miljonnoteringar. Av dem har hela 14 skett i kategorin för modern konst.

Bland annat såldes Jan Torsten Ahlstrands samling och flera danska surrealister. Det blev också ett nytt världsrekord för Erik Olson, vars ”Carré Rouge (Röd kvadrat)”, klubbades för 8,4 miljoner. En rekordförsäljningen blev det också för en konstnär som representerar skandinaviskt avantgarde, Waldemar Lorentzon, vars ”Tennisspelaren”, gick för 3,8 miljoner.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Ilska över dubbning av Laverne Cox

Laverne Cox
Foto: Christopher Smith/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje Den italienska dubbade versionen av Emerald Fennell’s hämndthriller "Promising Young Woman" har råkat i blåsväder, skriver The Guardian.
PREMIUM

Den som ger röst åt transskådespelaren Laverne Cox, känd från bland annat "Orange is the new black", är den manlige skådespelaren Roberto Pedicini, vars maskulina stämma har fått transrörelsen i landet att reagera.

– Jag tycker att det här valet är en våldsam handling. Det är sårande, jag skulle känna mig mobbad om jag var Cox, säger transskådespelaren Vittoria Schisano.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg

Kultur och nöje

Gal Gadots tweet om Israel upprör

Gal Gadot mottar kritik för en tweet om Israel. Arkivbild.
Foto: Charles Sykes/AP/TT
Kultur och nöje
Kultur och nöje
PREMIUM

En tweet av den israeliska skådespelaren Gal Gadot, känd för sin roll som Wonder Woman, har orsakat upprörda känslor på nätet, skriver New York Post.

I ett inlägg skrev hon om hur hennes "hjärta går sönder" eftersom hennes "land är i krig", med anledning av den senaste utvecklingen mellan Israel och Palestina.

Redan prenumerant?
1 kr första månaden
Alla Premiumartiklar för 1 kr första månaden, därefter dras 99 kr per månad. Bindningstiden är aldrig mer än en månad. Säg upp när du vill.
Ingår i Skånskan Premium
  • Skånskan.se - Alla artiklar på
  • Skånskan Plus - Förmånliga erbjudnanden varje månad
  • Nyhetsbrev - Senaste nytt direkt i din meljkorg
Förhandsvisning på nästa artikel
NÄSTA ARTIKEL